Nienke, Steven en ik

Nienke, Steven en ik

maandag 28 september 2015

Luiers verschonen voor gevorderden

Steven zit op de grond en er ligt een plasje spuug aan zijn voeten. Dan weet ik al wel hoe laat het is: hij heeft gepoept. Kennelijk kost hem dat zoveel moeite dat het ontbijt aan de bovenkant weer naar buitenkomt. Ondertussen hoor ik Nienke, die net naar beneden komt gelopen, halverwege de trap stoppen en kreunen. Mijn kinderen zijn een ster in synchroonpoepen.

Eerst dat plasje spuug maar eens schoonmaken. Daarna leg ik het verschoonmatje op de grond naast de la met luiers, pak twee verschillende luiers, de zalf en de doekjes: De luierfabriek is geopend.

Als eerste is Steven aan de beurt. Nienke is inmiddels ook beneden en gaat aan zijn hoofdeinde zitten om hem met haar sokken te kietelen. Hij kraait het uit van plezier, terwijl ik probeer zijn billen schoon te maken. Ik weet net aan te voorkomen dat hij zichzelf, mijn handen of het matje onder de poep smeert.

Dan is het de beurt aan Nienke. Ik schuif Steven (letterlijk) aan de kant en grijp in de box naar een knuffel zodat hij zich even kan amuseren. Nienke, die al uit zichzelf op het matje is gaan liggen, ziet dit en ziet bovendien Steven's Piet Piraat in de box liggen.
''Pappa, ik wil Piet Piraat''. Ik vind het prima, als ze daardoor stil blijft liggen want ik heb niet zo'n zin in nog zo'n worstelpartij. Ik had natuurlijk beter moeten weten. Steven heeft zich inmiddels op zijn buik gedraaid, ziet zijn Piet Piraat en kruipt in volle vaart naar Nienke toe.

Nu hebben wij een regel met Nienke dat ze Steven geen speelgoed af mag pakken, behalve haar eigen knuffels. Het lijkt me daarom wel zo eerlijk dat Steven nu Piet Piraat mag afpakken, waardoor zij met lege handen zou komen te liggen. Ik kijk om me heen en zie Nienke's kauwring liggen en geef die dan maar snel aan haar. Gelukkig vind ze dat prima en geeft ze Piet Piraat zelfs vrijwillig af.

Maar inmiddels heeft Steven Nienke's haar ondekt... Dus terwijl ik haar broek uittrek probeer ik hem ook van haar haren af te houden. Tot mijn verrassing grijpt hij er niet meteen opnieuw naar. Ze hebben namelijk ontdekt dat hun ogen op gelijke hoogte liggen en kijken elkaar aan om tegelijk in kraaien uit te barsten.


En zodra allebei de luiers verschoond zijn (en ik mijn handen heb gewassen) hebben ze natuurlijk weer totaal geen interesse in elkaar.

2 opmerkingen:

  1. Beste Hylke,

    Als eerstejaars student journalistiek ben ik al een aantal weken bezig met het maken van een tijdschrift voor de jonge en toekomstige vader. Nu ben ik al een tijdje bezig met een artikel over huisvaders. Zou je misschien een halfuurtje de tijd hebben om (telefonisch) een klein interview te doen? Of heb je het te druk met de poepluiers? (:

    Met vriendelijke groet,

    Iris van de winkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Iris, dat lijkt me heel erg leuk! Mail me maar even op marblehylke 'at' gmail punt com voor mijn telefoonnummer

      Verwijderen