Nienke, Steven en ik

Nienke, Steven en ik

donderdag 11 mei 2017

Voornaam

Nienke is de laatste weken gefascineerd door het begrip rijmen. Hoe het begonnen is, weet ik niet maar ze begon ineens te vragen of dingen rijmen. In het begin snapte ze er nog niet veel van, dan riep ze bijvoorbeeld: 'Pappa, pan en boot rijmen op elkaar.'
Ik ben er elke keer heel serieus op ingegaan en heb geprobeerd uit te leggen waarom het woordpaar dat ze noemde wel of niet rijmt.

Dat valt nog niks niet mee om zo'n abstract begrip uit te leggen aan een vierjarige. Maar als Nienke iets echt wil leren dan staat ze er ook voor open en rust ze niet voordat ze het snapt, is mijn ervaring.
Zo hadden we het op een gegeven moment over het hebben van een hobby en ineens zei ze 'He pappa, hobby rijmt op Flappie.' (Dat is haar knuffel)
'Ja dat lijkt wel een beetje te rijmen he meisje? Toch noemen we dat geen rijm, want het zijn alleen de ie klanken die rijmen. En meestal moet er nog niet iets meer rijmen, zoals bijvoorbeeld happie en Flappie.'
'Oh, dus happie en Flappie rijmen wel!'
'Precies. En hoor je hoe dat net iets anders klinkt dan hobby en Flappie?'

Stapje voor stapje begon ze het te begrijpen en de laatste dagen roept ze steeds vaker kloppende woordparen, als zon en balkon; tas en glas enzovoorts.
Vanochtend zaten we te ontbijten en ik vroeg haar wat ze op haar meeneem boterhammen voor school wilde hebben. 'Jam en pindakaas en smeerkaas pappa.'

Toen was het even stil waarna ze zei: 'En pindakaas en smeerkaas rijmen pappa. Want ze eindigen allebei op kaas, ze hebben alleen een andere voornaam!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten